Co to jest Snapchat? Tutorial dla początkujących

Zaktualizowano: 2016-06-28
Snapchat
Popularna wśród młodzieży aplikacja mobilna, zaliczana no nowych mediów społecznościowych, ma swoje 10 sekund. Snapchat w rękach kreatywnych przedstawicieli marki może stać się narzędziem do tworzenia wizerunku brandu i poprawienia wyników sprzedaży. Zacznijmy od tego, do kogo jest adresowany, jakie daje możliwości i jak wygląda jego interfejs.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Co to jest Snapchat? Poznaj modną aplikację!

Intuicyjna aplikacja skupia się głownie na szybkiej wymianie plików multimedialnych i komunikacji tekstowej. Snapchat powstał we wrześniu 2011 roku jako efekt współpracy studentów Uniwersytetu Stanforda – Evana Spiegela oraz Roberta Murphy'ego.  W dobie życia instant, trend „tu i teraz” święci tryumfy. Efemeryczność, czyli cecha charakterystyczna Snapchata, współgra z potrzebą bycia na bieżąco. Pozwala dzielić się emocjami, które zebrane w całość, tworzą fragment historii życia użytkownika.

Digital natives, czyli osoby urodzone ze smartfonem w ręku, sprawdzają powiadomienia co kilka minut, chcąc mieć dostęp do wszystkiego i do wszystkich. Bez tej możliwości, bez połączenia z internetem, czują się odcięci od rzeczywistości. To odpowiedź na pytanie, dlaczego Snapchat stał się modny wśród millenialsów - tzw. pokolenia Y. Hedoniści, trochę zadufani w sobie, egoistyczni – tak w kilku słowach można opisać generację urodzoną pomiędzy 1980 a 1995 rokiem albo – jak kwalifikują inni – pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. Internet jest dla nich miejscem budowania więzi społecznych, rozrywki, zdobywania wiedzy. Nade wszystko cenią kontakty ze znajomymi, a swój bezcenny czas wolny poświęcają na poznawanie świata, sport i rozwijanie pasji. Chętnie wspierają akcje społeczne, o których głośno w mediach społecznościowych. Ekstrawertyczni przedstawiciele pokolenia millenialsów wysyłają od kilku do kilkudziesięciu „snapów” w ciągu dnia. Robią śmieszne miny, zdjęcia posiłków, relacjonują udział w wydarzeniach, komentują otaczającą ich rzeczywistość - w ten sposób zaspokajają potrzebę utrzymywania kontaktu z najbliższymi i kreowania wizerunku w ich oczach. Potrzebują swobody, nie chcę dorosnąć, są mobilni.

 

 

Snapchat – jak go używać?

Użytkownicy smartfonów i iphone’ów mogą pobrać oficjalną aplikację z przeznaczonych dla ich platform sklepów. Cechą szczególną Snapchata jest automatyczne usuwanie treści przesyłanych przez użytkowników po upływnie 24 godzin. Jeśli któryś ze znajomych zrobi zrzut ekranu, zostaniemy o tym poinformowani. Po pobraniu aplikacji należy utworzyć konto, podając adres mailowy i numeru telefonu w celu weryfikacji użytkownika. Na tym etapie wybieramy nazwę, której nie można później zmienić i podajemy hasło zabezpieczające dostęp do konta. Przed pierwszym uruchomieniem profilu aplikacja poprosi o możliwość pobrania kontaktów zapisanych w smartfonie, aby ułatwić utworzenie listy znajomych.

Zaraz po uruchomieniu aplikacji na ekranie telefonu pojawia się moduł aparatu fotograficznego, który umożliwia włączenie flasha, przełączanie między przednią i tylną kamerą oraz przejście do listy wiadomości (ikonka w lewym, dolnym rogu lub przesunięcie palcem w prawo) albo kontaktów (prawy, dolny róg ekranu lub przesunięcie palcem w lewo). Okrągły, czerwony przycisk na ekranie służy do robienia zdjęć i nagrywania kilkusekundowych filmików (po dłuższym przytrzymaniu buttona). Snapchat pozwala na dodawanie tekstu, filtrów i naklejek oraz na odręczne rysowanie wybranymi kolorami. Tuż przed wysłaniem gotowego materiału, należy wybrać czas, przez jaki będzie wyświetlany na ekranie telefonu odbiorcy (od 1 do 10 sekund).

Snapchat daje możliwość publikowania tzw. Stories, czyli tworzenia historii filmików lub zdjęć udostępnianych publicznie lub grupie wybranych osób. Jedną z funkcji Snapchata jest opcja zakładania wirtualnych masek. Żeby z niej skorzystać, po włączeniu aplikacji należy przytrzymać palec na widocznej na ekranie smartfona twarzy, aby została zeskanowana. Następnie użytkownik może wybrać jeden z dostępnych filtrów, które co jakiś czas są aktualizowane.

 

Źródło: YouTube

Snapchat – czy wygra z Facebookiem?

Facebook ma już 12 lat, natomiast Snapchat zaledwie 4. Lwią część użytkowników Snapchata stanowią użytkownicy w wieku 13-24 lata, dlatego marki, które adresują swój przekaz do ludzi młodych, nie znajdą lepszego kanału komunikacji. Badania pokazują, że przedstawiciele młodego pokolenia nie potrafią ustawić prywatności publikowanych wpisów lub po prostu nie dbają o to. Jak zwykle okazało się, że proste rozwiązania są najlepsze – Snapchat, usuwając posty po upływie 24 godzin i dając możliwość przesyłania materiałów tylko wybranym osobom, zapewnia prywatność. Zdaniem wielu osób w wieku szkolnym, Facebook to przeżytek. Uczniowie i studenci najczęściej logują się na swój profil tylko po to, aby skorzystać z listy kontaktów. Facebook już od wielu lat jest dla internautów jednym z podstawowych miejsc obecności w sieci. Dał markom możliwość promowania i targetowania postów oraz wprowadził nowe funkcje, np. relacji na żywo. Mnogość komunikatów, w tym reklam, jest przez wielu użytkowników odbierana jako uciążliwa, ponieważ każdego dnia są zalewani falą różnych komunikatów. Nic zatem dziwnego, że tonący w chaosie informacyjnym użytkownicy wolą kontaktować się ze znajomymi za pośrednictwem Snapchata.

Kolejną przewagą aplikacji mobilnej, o której mowa, jest brak konieczności zbierania polubień pod publikowanymi materiałami, czyli wolność od społecznej presji udowadniania bycia lepszym od innych. Czat na Snapchacie daje praktycznie te same możliwości, co facebookowy Messenger - możemy dodać obrazek z galerii, wysłać naklejkę, czy przeprowadzić rozmowę – zarówno dźwiękową, jak i wideo. Facebook preferuje profesjonalne materiały audiowizualne, natomiast Snapchat stawia na spontaniczność. Obecnie pierwsze, stare medium społecznościowe, jest skutecznym kanałem komunikacji z grupami docelowymi w wieku 35+, natomiast nowe medium daje możliwość prowadzenia dialogu z młodszymi konsumentami. Dzisiaj trudno odpowiedzieć na pytanie, czy Snapchat zatrzyma swoich użytkowników na dłużej. Póki co carpe diem, żyjmy „snapem”!

Autor: Anna Hankiewicz

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • ComTrade

    Artykuł napisany dobrze. Snap jest świetny i odpowiada głównie młodzieży.

    comtrade.pl

    2018-02-06, 15:26
  • Gerard

    jakoś mi snap nie podchodzi.. może już jestem za stary ;)

    eporady24.pl

    2017-11-08, 22:58
  • SnapCenter

    Biorąc pod uwagę grupę najmłodszych użytkowników Snapchat już wygrał z Facebookiem. Najciekawsze jest w jakim kierunku rozwinie się Snapchat przez najbliższe ~5lat i czy zatrzyma ze sobą obecnych użytkowników, bo jak widzimy, coraz mniej czasu potrzeba młodym na zmianę głównej platformy do komunikacji.

    snapc.pl

    2016-07-06, 11:39
Polecane artykuły
hashtagi instagram
Hashtagi na Instagramie - jak ich używać? Lista najpopularniejszych hashtagów w 2024 roku

Hashtagi to narzędzie służące kategoryzowaniu i promowaniu treści w mediach społecznościowych. Od ich wprowadzenia przez Instagram w 2011 roku, mimo znaczących zmian w platformie, nadal odgrywają istotną rolę w zwiększaniu zasięgu publikacji. Czym dokładnie są hashtagi? Jak, ile i jakie dodawać do treści na Insta? Które są najpopularniejsze w Polsce i na świecie w 2024 roku? W artykule odkrywamy tajniki hashtagów na Instagramie!

jak uzywac instagrama
Funkcje Instagrama. Przewodnik po IG dla początkujących

Instagram jest jednym z największych serwisów społecznościowych. Miesięcznie korzysta z niego ponad 2.4 mld użytkowników na całym świecie. W Polsce na Instagrama regularnie zagląda około 11,6 mln osób – w tym 60% to kobiety (NapoleonCat, grudzień 2023). Serwis stał się popularnym narzędziem marketingowym dla blogerów, celebrytów, tradycyjnych mediów i firm z różnych branż. Wykorzystywany jest do budowania społeczności, generowania sprzedaży, kreowania marki, a także do celów rozrywkowych, informacyjnych i edukacyjnych.