Znajdź nas!
Aktualności

YouTube w liczbach, czyli konkurs Data Champion Competition vol.2

2018-06-26

Końcem maja ruszyła druga edycja konkursu Data Champion Competition, który polega na stworzeniu projektu-analizy ilościowej wideo polskich youtuberów.

 

 

 

Astrafox i LifeTube, organizatorzy konkursu, wyróżnią na niej osoby, które potrafią połączyć analityczne myślenie z kreatywnym wykonaniem raportu. Uczestnicy przeanalizowali i ubrali w twórczy projekt dane z ponad 12000 filmów opublikowanych na polskim YouTube w 2018 r. A ko konkretnie zajmie się wyborem zwycięzców? Będzie to Janina Bąk (“JaninaDaily”) , Kamil Bolek, (LifeTube), Dominik Batorski (Sotrender i Warsaw Data Science Group) oraz Dawid Myśliwiec z kanału “Uwaga! Naukowy Bełkot”. Zapraszamy na wywiad z Dawidem!

 

Influencer.pl: Panie Dawidzie, czemu służyć ma konkurs Data Champion Competition? W końcu polski YouTube, nawet w obecnych czasach rozwoju, wciąż w większości opiera się na komercyjnym, lekkim contencie video. Co z tym wspólnego ma analityka?

Dawid Myśliwiec: wbrew pozorom bardzo dużo. Zwłaszcza patrząc od strony twórcy treści. Mam tu na myśli to, że naszym celem jest stworzenie materiału, który dotrze do jak największego grona odbiorców, ale, co istotne, zainteresowanych odbiorców. A to bardzo zależy od tego jak wpasujemy się w algorytm, który treści widzom proponuje - to znaczy jest “coś” co sprawia, że jeden film będzie Kowalskiemu podsunięty z komentarzem “a może chciałbyś to obejrzeć”, a inny nie. I analiza danych może nam podpowiedzieć na przykład, czy długi materiał lepiej pociąć na mniejsze części, czy nie. I okazuje się, że odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo na przykład treści edukacyjne i popularnonaukowe odbierane są inaczej niż rozrywkowe. Każdy z nas jest po części analitykiem.

 

Influencer.pl: do kogo skierowany jest konkurs – mało znanych twórców na YouTubie, marketerów z zacięciem analitycznym czy do osób, które w wolnych chwilach przeglądają YouTube'a od A do Z?

Dawid Myśliwiec: moim zdaniem - analitycy. Praca z zestawami dużych danych nie jest prosta i łatwa. Aby robić to dobrze trzeba mieć sporo wiedzy i dwa razy więcej doświadczenia. Rzecz jasna - pasjonat YouTube’a też będzie mógł z pomocą tych danych opowiedzieć swoją historię, albo podzielić się ciekawymi spostrzeżeniami - jednak musi być świadomy, że to nie jest banalne zadanie pod względem technicznym.

 

Influencer.pl: Co jest ważniejsze w tworzeniu filmów na YT: to, by były po prostu interesujące i kreatywne, czy to, by były idealnie dopasowane pod kątem analitycznym (wymogi serwisu i dostosowanie do grupy docelowej)?

Dawid Myśliwiec: osobiście - robię takie filmy, które chciałbym sam oglądać. Z punktu widzenia maksymalizacji zasięgów to “romantyczne” podejście, bo zapewne z drobnymi “wyrachowanymi” zmianami oglądałoby je więcej osób, ale takie założenie towarzyszy mi od początku i z nim czuję się zwyczajnie dobrze. Oczywiście - są elementy, które nie wpływają na efekt końcowy materiału pod kątem merytorycznym, a mogą wpływać na jego odbiór - w tych elementach (a jest czymś takim chociażby tytuł - jeżeli jest intrygujący i jednocześnie nie zwodzi widza, to potrafi zwiększyć zasięg) myślę co zrobić, żeby algorytm youtube ten film polubił.

 

Influencer.pl: Ocenianie ma Pan chyba już opanowane – jest Pan doktorantem i wykładowcą. Czy ocena uczestników konkursu będzie niczym ocena studentów podczas ich sesyjnych zmagań?

Dawid Myśliwiec: ocenianie zawsze jest dla mnie wyzwaniem - chciałbym być takim jurorem, jakiego sam bym sobie życzył, a mam w tej materii wygórowane oczekiwania. W pierwszej kolejności chcę być obiektywny. Dopiero w sytuacji, gdy takie podejście nie wyłoni zwycięzcy, zdam się na to, co mi się, często z nieokreślonych przyczyn, podoba.

 

 

Influencer.pl: w artykule o Panu opublikowanym na jednym z portali informacyjnych, można było przeczytać, że, parafrazując, cieszy się pan, że na YouTubie pojawia się coraz więcej wartościowych kanałów. np. Polimaty Radka Kotarskiego lub Historia Bez Cenzury. Czy lekkie, rozrywkowe filmy, o których wspomniałam wcześniej, są według Pana mniej znaczące niż filmy o tematyce popularnonaukowej?

Dawid Myśliwiec: wręcz przeciwnie. Uważam, że mnie i wielu innych “poważniejszych” twórców nie byłoby na tej platformie, gdyby nie treści rozrywkowe. Jestem świadomy tego, że większość ludzi przychodzi do internetu po rozrywkę. Sukces YouTube’a to sukces rozrywkowych treści. Cieszy mnie to, że coraz więcej jest osób, które przetykają sobie taką treść materiałem popularnonaukowym, ale dzień, w którym YouTube uzna, że rozrywka kończy swój byt na platformie będzie dniem, kiedy YouTube umrze. Musimy być tego świadomi, a ja jestem ;)

 

Influencer.pl:  co daje Panu więcej satysfakcji: nauczanie poprzez kanał Uwaga! Naukowy Bełkot czy nauczanie poprzez wykłady w uczelnianej auli?

Dawid Myśliwiec: kanał - głównie dlatego, że wiem, iż ludzie, którzy mnie oglądają nie muszą wcale tego robić. Studentom albo wypada być na wykładzie, albo wręcz muszą być na ćwiczeniach. Nieprzymuszony i zadowolony widz znaczy dla mnie więcej. Oczywiście, nie znaczy to, że nie staram się na zajęciach - studentów uczyłem najlepiej jak umiałem :)

 

Influencer.pl:  Czy jeśli dostanie Pan propozycję zostania jurorem w następnej edycji konkursu Data Champion Competition, przyjmie ją Pan?

Dawid Myśliwiec: myślę, że tak. Po pierwsze - będę bogatszy o doświadczenia i potencjalnie będę mógł wywiązać się ze swojej roli lepiej. Po drugie (mówię to po przejrzeniu nadesłanych prac) - bardziej przyłożę się do rozpropagowania konkursu. Analizując nadesłane raporty można się dowiedzieć bardzo wielu ciekawych rzeczy, które mogą zaprocentować w czasie tworzenia treści na kanał.

 

Influencer.pl:  Panie Dawidzie, jakie plany po zdobyciu doktoratu? Czy ma Pan pomysły na dalszy rozwój swojego kanału na YT

Dawid Myśliwiec: mam. Plany bardzo ambitne. Kiedy zwolni mi się kilka godzin dziennie w grafiku chciałbym robić więcej różnorodnych rzeczy - schemat funkcjonowania mojego głównego kanału mi odpowiada i tu niewiele chcę zmienić. Natomiast mam dużo ciekawostek, które nie mieszczą się w filmach, a które zasługują na bycie wypowiedzianymi. Stąd plan rozruszania drugiego kanału. Chcę też tworzyć podcast. No i mam kilka pomysłów marketingowych, które są (chyba) unikatowe - chciałbym z hobby uczynić dobry biznes. Wiele wskazuje, że mi się to uda, ale proszę mnie o to jeszcze podpytać za rok :)

 

 

 

Rozmawiała: Sandra Lepsza

 

 

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Wysyłamy tylko wartościowe informacje. Zapisz się do newslettera!
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Komentarze
(brak komentarzy)
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja Influencer.PL zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
43-300 Bielsko-Biała | ul. Legionów 26/28 | NIP: 937-266-77-97  


tel.: 33 470 30 43 | kom.: 603 540 096