Znajdź nas!
Porady dla influencerów

3P, 5P i inne zasady marketingu - które powinniśmy znać?

2023-09-07

Marketing to obszar działalności przedsiębiorstwa, który podlega stałym zmianom i adaptacjom, aby dostosować się do nowych zasad marketingu i PR oraz dynamicznie zmieniającego się otoczenia rynkowego. W dzisiejszym świecie, w którym konkurencja jest wyjątkowo intensywna, zrozumienie i umiejętne stosowanie podstawowych zasad marketingu jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Jakie są najważniejsze zasady marketingu?

W marketingu nieustannie trwają badania dotyczące skuteczności stosowanych metod oraz ich wpływu na funkcjonowanie biznesu. Wśród nich są takie, które mają już ugruntowaną pozycję i nadają kierunek działaniom wielu firm działających w wielu branżach. Wśród nich czołowe miejsce zajmuje koncepcja znana jako marketing mix. 

Odmiana 4P zakłada, że składowe takie jak produkt, cena, promocja oraz dystrybucja stanowią fundament strategii marketingowej. Rozumienie i efektywne zarządzanie tymi elementami pozwala firmom kształtować ofertę, dostosować cenę do oczekiwań rynku, promować produkty lub usługi w odpowiedni sposób i kontrolować dystrybucję. Marketing mix to podstawowa zasada marketingu, na której buduje się całą strategię i planuje wszelkie działania.

Na czym polega zasada 3P w marketingu?

Warto również znać inne odmiany marketingu, które wymagają uwzględnienia specyficznych zasad, pomocny w działaniu niektórych branż. Na przykład, w marketingu usług, zasada 3P jest kluczowa dla rozwoju biznesów działających w tym sektorze. Zasada 3P w marketingu koncentruje się na trzech kluczowych aspektach: ludzi (people), procesach (process) oraz świadectwach materialnych (physical evidence), które razem tworzą kompleksowy obraz działalności firmy i wpływają na jej sukces na rynku.

Ludzie to pierwszy elementem tej zasady. Brani są pod uwagę wszyscy uczestnicy procesu sprzedaży i zakupu, w tym sprzedawcy, klienci oraz inni potencjalni nabywcy. Wartość produktu lub usługi jest w dużej mierze zależna od zapotrzebowania rynkowego, dlatego istnieje potrzeba badania i analizy rynku przed wprowadzeniem produktu. Jednak równie istotna jest jakość obsługi klienta. Te zasady i funkcje marketingu zakładają, że bez względu na to, czy firma działa stacjonarnie, czy online, kompetencje i profesjonalizm sprzedawcy są kluczowe.

Drugi element zasady 3P dotyczy procesu kontaktu z klientem, od momentu przedstawienia oferty do obsługi posprzedażowej. Kluczowym aspektem jest badanie poziomu zadowolenia klientów, świadczenie usług posprzedażowych, proponowanie dodatkowych produktów oraz dostosowywanie oferty na podstawie opinii klientów. Działalność firmy to proces, który musi być ciągle udoskonalany, aby jeszcze lepiej spełniać potrzeby klientów. To właśnie proces gwarantuje, że oferta firmy jest dostosowywana do zmieniających się wymagań rynku.

Ostatni element zasady 3P to świadectwo materialne, które obejmuje wszelkie elementy, dzięki którym potencjalny klient ocenia jakość usługi lub produktu. Mogą to być rzeczy namacalne, takie jak logo, strona internetowa, ulotki i materiały promocyjne, ale także mniej oczywiste rzeczy, takie jak wygląd siedziby firmy i jej wyposażenie. Wszystkie te elementy składają się na pierwsze wrażenie, które klient ma o firmie. Wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy poprzez świadectwa materialne jest kluczowe dla przyciągania klientów i budowania zaufania.

Kiedy warto zastosować zasadę 5P w marketingu?

Inny przykład stosowanej w marketing zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku to zasada. Dodaje ona do klasycznego marketing mix elementy ludzi, miejsce, produktu, ceny i promocji. Organizacja wydarzenia to zadanie wymagające uwzględnienia potrzeb uczestników. Wybór odpowiedniego miejsca i ustalenie atrakcyjnej ceny uczestnictwa mają kluczowe znaczenie. Skuteczna promocja wydarzenia pozwala dotrzeć do potencjalnych uczestników i zachęcić ich do udziału. Jednak sam produkt, czyli samo wydarzenie, musi dostarczyć wartości i satysfakcji uczestnikom, aby budować pozytywne doświadczenia.

Skuteczny mailing to równie istotny element marketingu, który również opiera się na swoich podstawowych zasadach. Wysyłając e-maile do klientów lub potencjalnych klientów, ważne jest dostarczanie wartościowych treści, personalizacja komunikacji i monitorowanie wyników, aby dostosowywać kampanie do potrzeb odbiorców.

Zrozumienie zasad i funkcji marketingu oraz umiejętność dostosowania ich do konkretnego rodzaju działalności jest kluczowe dla funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku. Marketing to nie tylko narzędzie promocji, ale także strategia, która pomaga firmom budować markę, pozyskiwać klientów i utrzymywać konkurencyjność. Dlatego warto inwestować w rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu marketingu, aby osiągnąć sukces w dzisiejszym biznesowym środowisku, które jest pełne wyzwań i możliwości. Warto również być na bieżąco z nowymi zasadami marketingu i PR, aby utrzymywać konkurencyjność na rynku.

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Wysyłamy tylko wartościowe informacje. Zapisz się do newslettera!
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
43-300 Bielsko-Biała | ul. Legionów 26/28 | NIP: 937-266-77-97  


tel.: 33 470 30 43